Volkswagen zet een revolutionaire stap met de nieuwe Golf VII, die op een nieuw platform wordt gebouwd. Zo ziet de geschiedenis van de Golf eruit.
Eerst maar nog een keer de indrukwekkende cijfers. In totaal rolden er sinds
1974 wereldwijd 29 miljoen Golfjes de fabriek uit. Daarmee is de opvolger
van de VW Kever (16 miljoen exemplaren) de op twee na best verkopende auto
ter wereld. De beste verkochte auto’s ooit zijn de Toyota Corolla (meer dan
35 miljoen stuks) en de Ford F (35 miljoen), een SUV voor de Amerikaanse
markt.
Er valt natuurlijk wel iets af te dingen op de topverkopen van de Golf. De
Golf uit 1974 heeft met de huidige Golf VI weinig gemeen behalve de naam,
vier wielen en het feit dat het een hatchback is. De Kever daarentegen,
bleef tot begin jaren negentig grotendeels hetzelfde. Maar toch, elke nieuwe
generatie Golf werd weer een van de best verkopende auto’s in Nederland.
Concurrentie
Maar de tijden zijn veranderd. Zuinig en klein doet het in tijden van recessie
goed; een reden dat het kleine broertje van de Golf, de Polo sinds twee jaar
in Nederland de Golf in aantallen is voorbij gestreefd.
De concurrentie heeft bovendien goed naar Volkswagen gekeken en vrijwel alle
grote merken maken nu vergelijkbare middenklassers met een vijfde deur. De
veeleisende consument wil het nieuwste van het nieuwste, waardoor modellen
veel minder lang meegaan.
De tijd dat Volkswagen een model tien jaar lang grotendeels onveranderd kon
laten en toch tienduizenden auto's wist te slijten, zoals bij de eerste en
tweede generatie Golf, ligt ver achter ons.
Anno 2012 verkoopt Ford in Nederland meer Focussen en Renault bijvoorbeeld
veel meer Megane's dan dat er Golfjes de showroom uitrijden. Oorzaak: Ford
en Renault hebben net nieuwe, hele zuinige modellen op de markt gebracht die
vallen in de gunstige 14-procents bijtellingscatagorie voor leaseauto's en
(voorlopig) nog zijn vrijgesteld van de wegenbelasting.
Tijd voor een nieuwe Golf dus. Vanavond zal Volkswagen de auto onthullen die,
lichter en hoogstwaarschijnlijk goedkoper, vanwege de revolutionaire
manier van bouwen, weer eens de best verkopende middenklasser van
Nederland kan worden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl